تبلیغات
گوهر شب چراغ - پیام حضرت آیت الله هاشمی به مناسبت 16 آذر
گوهر شب چراغ

پیام حضرت آیت الله هاشمی به مناسبت 16 آذر

سه شنبه 16 آذر 1389

رئیس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام تاكید كرد : دانشجوی ایرانی باید هوشیار باشد كه جامعه با لالایی خرافه‌پرستی، به خواب غفلت نرود و دین و تعصب كور برای مردم پوستین وارونه نشود و نباید بگذارد نردبان ترقی، پله‌های سقوط گردد.
حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در نوشتاری به بیان دیدگاه‌های خود به مناسبت 16 آذر ، روز دانشجو پرداخته است.
متن این دیدگاه در ادامه می‌آید :
یكی از ویژگی‌های بسیار ممتاز ایران كه سابقه‌ای درخشان در گذشته‌های بسیار دور تاریخ دارد، تأسیس دانشگاه جندی شاپور است كه اولاً مأمن و مرجع دانشمندان تمدن‌های قدیم بود كه به جرم آگاهی و آگاهی‌بخشی فراری و متواری می‌شدند و ثانیاً مردم ایران را در پذیرش دین سراسر سعادت اسلام با چشم باز و سعه صدر آماده ساخت.
موفقیت‌های علمی مركز آموزشی جندی‌شاپور مختص به سال‌های خدمات متقابل ایران و اسلام نیست. مستندات تاریخی حكایت از وجود دانشمندان ایرانی، مخصوصاً پزشكان حاذق در بسیاری از كشورها از جمله در مكه و مدینه زمان پیامبر(ص) دارد و انكارناپذیرترین سند، آن روایت مشهور از رسول اكرم(ص) است كه فرمودند: اگر علم در ثریا باشد، توسط قوم ایرانی به زمین كشانده می‌شود.
در سال‌های پس از صدر اسلام، اگرچه خلفای اسلامی، سعی در انتقال مراكز علمی به مراكز خلافت خویش در بغداد، شامات و... داشتند، اما استادان همان مراكز نیز علما و دانشمندان ایرانی بودند كه محافل درس امام محمد غزالی یكی از نمونه‌هاست.
در دوره‌های بعد همزمان با ظلمات قرون وسطایی در غرب، دانش و فن در ممالك اسلامی در اوج بود و انوار دانش مسلمانان از طریق اندلس و جزایر سیسیل و سیاحت به غرب رسید، گروهی از دوراندیشان غربی با استفاده از فرصت نزاع‌های داخلی مسلمانان در دوران جنگ‌های صلیبی و قبل و بعد از آن، با چراغ آمدند و برگزیده‌ترین كالا، یعنی بهترین دانش‌ها و كتاب‌های سرزمین‌های اسلامی، مخصوصاً ایران را به غرب بردند و منصفان آنان بارها و بارها اعتراف كرده‌اند كه همان آثار بی‌بدیل، پایه و اساس پیشرفت‌های علمی امروز غرب است.
استعداد علمی و پژوهشی ایرانیان، چون خورشیدی تابناك بوده و هست كه هر از چندگاهی از پس ابرهای تنگ‌نظری و جنگ و جدال‌های بیهوده و بازی‌های مضحك سیاسی درخشیده و باز هم می‌درخشد تا پایه‌های تقسیم‌بندی غیرعادلانه دنیا به كشورهای پیشرفته و كشورهای جهان سوم را به هم بریزد. البته باید به این نكته هم توجه فراوان داشت كه مسلمانان با تكیه به معارف قران و اسلام در چرخه تحقیقات و رشد و عمق علوم، نقش شگرف و ژرفی ایجاد كردند.
آنچه كه تاكنون گفته‌ام، نگاه تاریخی به سابقه علم و دانش در ایران قدیم است و در دوره جدید دانشگاه‌ها یكی پس از دیگری تأسیس می‌شوند تا جوانان ایرانی برای كسب علم و طی مدارج علمی مجبور به مهاجرت‌های دست‌جمعی به كشورهای دیگر نگردند.
در تاریخ معاصر دانشگاه، علاوه بر صبغه علمی، رنگ و بوی سیاست به خود می‌گیرد و دانشجویان ایرانی در هر رشته دانشگاهی، علاوه بر تحصیل دانش و فن، به عنوان آینده‌سازان و مدیران فردای جامعه، حاكمان را با استدلال و منطق به چالش می‌كشند و نسبت به هر نوع وابستگی كشور واكنش نشان می‌دهند كه نقطه اوج این چالش 16 آذر سال 1332 است كه وقتی عمق وابستگی رژیم پهلوی به آمریكا افشا می‌شود، سعی می‌كند عامل بیداری مردم، یعنی دانشگاه را به خواب مرگ بكشاند و همین حادثه، 16 آذر ماه را به عنوان روز دانشجو در تاریخ ایران جاودان كرد.
در سال‌های مبارزه، رژیم پهلوی كه تحركات حوزه و دانشگاه را زلزله بنیان‌بر‌افكن، در كاخ موروثی سلطنت می‌دید، به لطایف‌الحیل سعی در القای اختلاف بین دانشگاه و حوزه‌‌ها را داشت تا با تز استعماری «تفرقه‌انداز و حكومت‌كن»، چند صباحی بیشتر بر پایه‌ای متزلزل بماند. اما دانشجویان ایرانی با درایت عمیق اسلامی چنان پیوندی با مبارزان 17 ساله كه پیشتازان آنها روحانیون بودند، ایجاد كردند كه حوزه و دانشگاه دو نهاد تأثیرگذار برای نهادینه كردن ساختارهای نظامی شدند كه می‌تواند پس از حكومت 13 ساله پیامبر(ص) در مدینه و حكومت 5 ساله امام علی(ع) در كوفه در تمام تاریخ اسلام بی‌نظیر باشد، حكومتی كه بر پایه تعالیم مترقی مكتب اهل بیت(ع) و حمایت‌های مردم، مشروعیت یافت و دوران پیروزی و تثبیت را پشت گذاشت و با گذر مدبرانه از گردنه‌های صعب‌العبور داخلی و خارجی و با نگاهی دوراندیش به افق 1404 در سند چشم‌انداز به روزهایی می‌اندیشد كه سرآمد كشورهای منطقه باشد.
طی این مسیر و رسیدن به اهداف ترسیم شده، بدون دانشگاه و حوزه نمی‌شود. چرا كه محور آن سند و همه سیاست‌های كلی مصوب نظام، دانایی است و دانشگاه اساس دانایی است.
الحمدلله در دوران سازندگی، زیرساخت‌های توجه به علم و دانش و تحقیقات در كشور بنیانگذاری شد و با گسترش مراكز دانشگاهی در اقصی نقاط كشور، اندیشه موهوم لوكس بودن تحصیلات عالیه فرو ریخت و نه تنها پسران، حتی دختران شهری و روستایی ایران اسلامی، به دانشگاه آمدند. اگر در سال 1357 در همه دانشگاه‌های ایران فقط 150 هزار دانشجو داشتیم، فقط در دانشگاه آزاد اسلامی 5/1 میلیون دانشجو و 3 میلیون فارغ‌التحصیل داریم.
البته رشد خیره‌كننده كمّی نباید ما را از الزامات رشد كیفی دانشگاه و دانشجو غافل نماید و الحمدلله سیاست‌های كلی این مهم، یعنی ارتقای مقاطع تحصیلی عالیه و توجه به مراكز تحقیقاتی و پژوهشی پس از تهیه در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رهبر انقلاب رسیده و باید موانع نظری و عملی این هدف مقدس را برداریم تا كرسی‌های آزاداندیشی با جنبش نرم‌افزاری به هم آمیزد و ما را به جهش علمی برساند كه لازمه حضور در دنیای پیشرفته و فراصنعتی امروز است كه به حق دهكده جهانی نامیده می‌شود.
دانشجوی ایرانی باید تلاش نماید تا وارثی صالح برای سرمایه‌های علمی، پژوهشی اسلافش باشد و نباید بگذارد تحجّر و واپسگرایی چوب لای چرخ پیشرفت كشور بگذارد و تحت تأثیر دگم‌‌اندیشی‌های زمانه، از حركت بایستد. چرا كه در این دوره و زمانه، هر توقفی فاصله ما را با قافله علم و تكنولوژی چند برابر می‌كند.
دانشجوی ایرانی باید بداند كه توأم شدن دیانت و سیاست، ملیت و اسلامیت و تعهد و تخصص از الزامات پیشرفت و توسعه آینده این سرزمین است كه ملتش با فطرت دینی، فترت را با هر توجیهی نمی‌پسندد و می‌خواهد براساس حكمت، عزت و مصلحت با جهان پیرامونی خویش تعاملات سازنده داشته باشد.
دانشجوی ایرانی باید هوشیار باشد كه جامعه با لالایی خرافه‌پرستی، به خواب غفلت نرود و دین و تعصب كور برای مردم پوستین وارونه نشود و نباید بگذارد نردبان ترقی، پله‌های سقوط گردد.
دانشجویان امروز ایران، فرزندان و برادران دانشجویان دیروزند كه وقتی با عزت و افتخار از دانشگاه 8 سال دفاع مقدس فارغ‌التحصیل شدند، با سهمیه ایثارگران كه كمترین حق آنان بود، تجربیات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را در خدمت سازندگی قرار دادند و پایه‌های دانش هسته‌ای، موشك‌های پیشرفته و دیگر تحقیقات و پژوهش‌ها را در دانشگاه‌ها چنان محكم كرده‌اند كه غنی‌سازی هسته‌ای، ماهواره امید، تحقیقات مركز رویان و دیگر دستاوردها، دوستان و دشمنان ایران را خوشحال و ناراحت كرده است.
با تبریك این روز عزیز به همه دانشجویان، سفارش و تأكید می‌نمایم كه فراموش نكنند، فعالیت‌های فوق برنامه هرچند كه لازمه جامعیت طلبه و دانشجوست ولی تحصیل باید سرلوحه برنامه‌های آنان باشد كه اگر چنین شود، آینده ایران در همه ابعاد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی درخشان خواهد بود
. انشاءالله


Why is my Achilles tendon burning?
شنبه 25 شهریور 1396 08:15 ب.ظ
I every time spent my half an hour to read
this web site's posts all the time along with a cup of coffee.
How long do you grow during puberty?
یکشنبه 12 شهریور 1396 01:01 ق.ظ
You have made some really good points there. I looked on the web for additional information about the issue
and found most individuals will go along with your views on this
web site.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


فهرست وبلاگ
پیوندهای روزانه
آرشیو
نویسندگان
پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
جستجو
آخرین پستها
5555